7 favorit rätter för varma sommardagar

Sommaren kan innebära att motivationen i köket blir lite trytande, speciellt soliga dagar. Jag upplever att jag inte blir lika hungrig och sugen på mat under sommaren på samma sätt som under vintern, men mat behöver vi ju alla ändå, så jag tänkte att jag skulle tipsa om lite olika goda rätter. 
 
  1. Lasagne med grönsallad. Jag älskar lasagne eftersom det är gott både när det är tillagat, men även att värma upp. Med en härlig grön sallad till så får det sig en fräsch känsla också.
     
  2. Pastasallad med kyckling, att slänga ihop en egen pastasallad är perfekt på sommaren, koka upp lite pasta, stek eller varför inte grilla kycklingen med lite krydda på (krydda alltid innan tillagning för bästa smak) och hacka upp dina favoritgrönsaker. Det är även en rätt som går ganska snabbt att slänga ihop och är verkligen perfekt sommarmat.
     
  3. Bananpannkakor, jag skulle kunna leva på bananpannkakor. Såå gott speciellt med färska bär, men frysta går också bra. Vill du ha en god efterrätt, ta nutella på pannkakorna! Mums! 
  4. Spenatsoppa, det går så fort och passar perfekt en regnig sommardag när man vill mysa till det lite. Till soppa vill jag ha ett gott färskt bröd till. Spenatsoppa går även snabbt att slänga ihop och är såå gott. 
     
  5. Grillad kyckling med honungsglacé. Det här receptet går även att göra i ugn, är otroligt gott och en riktig favorit här hemma.
     
  6. Pulled-pork (långkok) kanske inte känns så somrigt, men ska du ändå bara vara hemma och vara i trädgård så varför inte låta maten stå i ugnen och gotta sig under dagen. Fixa massor av goda grönsaker och servera antingen med endast grönsaker eller ha något gott färskt bröd att servera i. 
     
     
  7. Quesadillas, så gott går att variera och är väldigt enkelt att tillaga och passar perfekt att servera med sallad.
     
Jag älskar rätter där sallad passar perfekt till maten, vissa rätter passar inte en fräsch sallad speciellt bra till, men på sommaren vill jag ha mycket sallad och grönsaker, det ger en fräsch känsla plus att grönsakerna är som godast på sommaren! 
0 kommentarer
publicerat i Kost
Taggar: bra recept, god mat, lättlagat, mat, recept, sommarmat

Sommarplaner

Juni lider mot sitt slut och den här veckan delar vi i Bloggar om Hälsa med oss av våra sommarplaner. Jag kommer jobba i princip hela sommaren mer eller mindre. Jag har lagt tre dagars helger i Juli för att få lite ledighet och kommer eventuellt vara ledig första veckan i Augusti, men annars blir det jobb. Dock har jag lite planer inför sommaren ändå. I min bucketlist för sommaren 2016 som jag la upp för några veckor sedan kan ni se vad jag vill hinna med. Helena har tre veckor kvar till semestern och delade med sig av sina semesterplaner igår. 
Det jag vet att jag kommer göra är: 
  • En tur till Stockholm i helgen
  • En dagstur till Skövde
  • En tur till Stockholm med Marko 
  • Och så ska jag bocka av en massa punkter på JULIKALENDERN.
Det blir inga veckoteman i Juli från oss i Bloggar om Hälsa, men däremot så kommer vi köra Julikalendern istället, ni får gärna haka på! Använd #julikalendern i sociala medier så vi kan se och peppa varandra. Bloggar du om utmaningen så länka till bloggaromhalsa.se. 
 
Vad är Julikalendern? Jo varje dag under juli månad så väljer du en sak från listan här nedanför. Vissa saker är mer jobbiga än andra, en del är bara underbara men den gemensamma nämnaren är att alla aktiviteterna är bra för hälsan! 
 En helt underbar kalender eller hur? Ni hänger väl på?! :) 
3 kommentarer
publicerat i Livsstil
Taggar: Juli, Julikalendern, bloggar om hälsa, sommar 2016, sommarplaner

Ett spänstpass

En träningsform som jag tycker är väldigt rolig är spänstträning eller plyo/plyometrisk träning som det också kallas, hopp av olika slag. En stor del i att jag tycker att det är kul är att jag verkligen känner vilken hjälp det varit för mig och mitt löpsteg. Jag har fått ett snabbare löpsteg sen spänstträningen kom in i min träning. Det finns självklart massor av utvecklingspotential i min teknik och jag är verkligen bara på hobbynivå, men tänkte dela med mig av några övningar som kan ingå i ett spänstpass när jag kör med fotbollslaget. 
 
 
Första övningen: är för att aktivera foten och få en aktiv fot (tårna mot tak/himmel), men även få igång ljumskarna.
 
Andra övningen: är för att aktivera höftböjaren samt få igång armpendling och hitta en rytm mellan överkropp och benen. 
 
Tredje övningen: (Hopp med paus) jag brukar köra några veckor med bara hopp med stopp som uppbyggnad när jag har ett nytt lag jag tränar. Det är viktigt att inte belasta för mycket i början om man inte är van. Det är en bra starta för att kunna nöta in tekniken och jobba med kontroll. Viktigt att tänka på är att knäna verkligen går rakt upp mot mage, får man för mycket fart blir det lätt att tekniken inte heller hänger med och fötterna åker ut och knäna ihop. Det är även bra att träna med ett stopp då många tycker att det är läskigt att hoppa över häckarna och får man upp farten så tappar man ofta kontrollen också i början. 
 
Fjärde övningen: Hopp utan stopp, här jobbar jag ännu mer med gummisnodd effekten då jag försöker utnyttja kraften från hoppet innan för nästa hopp. 
 
Jag kör aldrig med mer än 6 stycken häckar, oftast bara 5, detta eftersom spänstträning är väldigt ansträngande och är man inte van så är det lätt att man får skador av överbelastning. Jag har skrivit mer om spänstträning tidigare, där kan ni läsa om vad som är viktigt att tänka på och vad det är. 
 
0 kommentarer
publicerat i Träning
Taggar: explosiv träning, häckar, plyometrisk träning, plyometriskt, rolig träning, spänst, spänstträning
Visa fler inlägg